Aktuellt program våren 2009

*     Årsmöte
**   Sö 22/3 VÅRMARKNAD, Drakenbergssalen kl. 10.00 – 16.00
*** Apoteksmuseet

Samtliga möten hålls, om ej annat anges, kl 19.00 i HARTWICKSKA HUSET, S:t Paulsgatan 39 A (S:t Erik, ingång från gatan)eller 39 B (Vapen/Uniform, Vykort, ingång från gården).

Kaffe finns i regel för den som så önskar.

14 onsdag  VAPENSEKTIONEN - EXCELLENTGEVÄRETS HISTORIA. Anders H berättar om hur det började och vilka modeller som producerades när.  De flesta modellerna samt en mängd tillbehör kommer att kunna visas. Ta gärna med egna föremål. Kaffe och kakor serveras.

20 tisdag  STENINGELERA. Gieselher Naglish som, tillsammans med sin fru Gunilla, skrivit boken ”Steningelera” besöker oss och berättar historien om 60 års kruktillverkning vid Steninge Lervarufabrik och 8 år med högklassig keramik vid Steninge Keramik och Sigtuna Keramik. Tag gärna med egna föremål som har anknytning till ämnet. Boken kommer att finnas till salu. Kaffe och hembakat.

27 tisdag  INDUSTRI- OCH TEKNIKHISTORIA. Tekniska Muséet gav årligen 1941 till 1960 ut en almanacka, Ikarus, som för varje vecka även innehöll ett intressant vykort. Vi får se olika trevliga exempel av dessa ca 1000 vykort. Vykortsbyte. Kaffe med dopp.

11 onsdag  UNIFORMSSEKTIONEN. Peka på ett av utlagda kort, där står en garnisonsort. Vad finns att säga om den?  Välkomna till en lärorik session. Vykort visas, emblem med anknytning till garnisonen visas samt berättas några historier om ortens militärer mm  mm. Kaffe och kakor serveras.
.
19 torsdag  COCA-COLA-CURIOSA
Bror Hellman visar föremål ur sin stora samling samt pratar om detta stora och omtyckta och omtyckta samlarområde. Ta med egna föremål med anknytning till kvällens ämne. Kaffe och hembakat .

24 tisdag  VYKORTSBYTE. Medtag gärna vykort att byta eller sälja samt ett gott humör. Kaffe med tillbehör.

11 onsdag  VAPENSEKTIONEN. Den Amerikanska perioden från ca. 1850 till nutid är kvällen program. Ta med egna föremål att visa och berätta om. Kaffe och kakor serveras.

17 tisdag  ÅRSMÖTE MED TRYCKSAKSAUKTION.

Härmed kallas till årsmöte med Samlarföreningen S:t Erik. Efter mötet följer en auktion med Bosse Bark vid klubban. Högst fem poster – endast böcker och andra trycksaker - kan du lämna in från kl 18.00.

Kaffe med hembakade goda kakor bjuder vi på i afton. Välkommen till en trevlig kväll i din samlarförening!

22 söndag  SAMLARMARKNAD

Kl 10 – 16 är det dags igen för S:t Eriks populära samlarmarknad,  också denna gång i Drakenbergssalen, Lignagatan 6/Hornsgatan 125. Massor av roliga och udda saker finns att köpa. FRI ENTRÉ.

Servering med både kaffe och mat finns i anslutning till mässutrymmena.

Vill du sälja? Ring och beställ bord – bordshyra 200 kr - av Inger Wallin på telefon 08-31 33 65 från måndagen den 10 mars från kl. 18.00. Vänta inte för länge! Borden tar snabbt slut! VÄLKOMNA!

24 tisdag  HORNSTULL MED OMNEJD. Kenneth Matz visar vykort och berättar om ett intressant område på Söder. Vykortsbyte. Kaffe med dopp.

15 onsdag  VAPENSEKTIONEN. Vår äldsta stenålder. Vi tittar på föremål från den äldsta stenåldern i världen och i Sverige. Ta med egna stenåldersföremål att visa och berätta om. Kaffe och kakor serveras.

23 torsdag  MATTOR. Bli inte lurad i mattaffären! Finns det verkligen mattor som är investeringar? Vad är kvalitet och vad är värt att betala för? Ingemar Albertsson, ordförande i Orientmattsällskapet Pazyryk reder ut begreppen. Kan du skilja på en symfoni, en schlager eller en rock´n roll kan du också skilja på mattor och du slipper känslan av att bli lurad. Ingemar kommer också att att visa hur de gamla svenska allmogetextilierna både är finare och billigare än det man hittar i orientens basarer. De är verkligen värda att samla på. Ta med egna föremål som hör till ämnet. Kaffe med hembakat.
28 tisdag  VYKORTSFÖRLAG. Vi får veta lite om de olika större förlagen genom åren och se exempel på deras produktion. Vykortsbyte. Kaffe med tillbehör.

Maj

13 onsdag  MUSEIBESÖK. Vi avslutar vårens program denna dag kl 19.00 med ett besök på Apoteksmuséet, Wallingatan 24. Begränsat deltagarantal. Anmäl ditt deltagande till Bosse Bark 070 535 10 14 tidigast kl 18.00 måndag den 4:e maj. Efteråt bjuder S:t Erik på kaffe med dopp i Adolf Fredriks församlingshem.

<< tillbaka till aktuellt program